woensdag 28 november 2012

A vida boa



Stage
 


DE AANHOUDER WINT! Yihaaa, na dagen lang van her naar der te lopen, staan al mijn stageplaatsen vast! Om te beginnen zal ik stage lopen in de plaatselijke crèche. Normaal gezien geef ik daar vormingen aan de verzorgsters en leer ik nieuwe speelimpulsen aan bij de kinderen. Eveneens ga ik één dag in de week Engelse les gaan geven aan kindjes op een school in Maragogipe, een dorpje op een halfuurtje rijden van Salinas. De overige dagdelen ga ik ook gaan meedraaien in de PCD, een project voor mensen met een beperking. Tijdens de vakantiemaanden starten Nik & ik tevens een nieuw project op met Cobepa, we zullen een soort van 'vakantiewerking' in het leven roepen. Hierover later meer!




 Concreet zal mijn weekplanning er de komende weken zo uitzien:
- maandag: 8-17u Engelse les geven in een schooltje in Maragogipe
- dinsdag & woensdag in de voormiddag: PCD (project mensen met beperking)
- dinsdag & woensdag in de namiddag + donderdag ganse dag: crèche

IK ZIE HET ZITTEN!
 
Feestjes

Vrijdag de 16e werd ons Isabelleke 23 jaar en dat kon natuurlijk niet onopgemerkt voorbijgaan. ’s Ochtends gingen Nik, Silke en ik nog snel om een cadeautje (en wat voor één): oorringen gemaakt van Marisco’s en een mooi oranje strandlaken. ’s Avonds was het dan zover: feest! We gingen haar, samen met onze Braziliaanse vrienden, gaan verrassen met pizza. Gevolg: een overgelukkige Isabelle. Haar gastgezin had gezorgd voor een prachtige taart!
Oh, waarom ben ik niet jarig hier in Brazilië?

Zondagavond besloten we om onze vertrouwde Ponte in te ruilen voor een ander feestje. Gevolg: veel bier, veel Brazilianen die willen dansen (en zo een beetje opdringerig worden), toiletten zonder deuren,…maar al bij al wel de max! 

Marisco’s

Zaterdagvoormiddag was het tijd voor iets anders: voor de eerste keer Marisco’s gaan ‘pegar’en (=schelpjes waar visjes inzitten gaan zoeken) samen met Creor & haar kindjes. Hier in Salinas overleeft ongeveer 90% van de bevolking van de vangst van marisco’s. Voor mij persoonlijk voelde het aan als een enorm ontspannende gelegenheid: alleen op het strand, een prachtig uitzicht en vooral veel rust. Echter, voor Salinezen is dit zwaar werk. Zij moeten ervoor zorgen dat ze voldoende vangst hebben en doen het op een meer vermoeiende manier dan ons. (lees: wij zitten op ons gat, zij staan een ganse voormiddag gebukt)

Uitstapjes

Zondagnamiddag 18 november zijn we geweest naar Barra do Paraguaçu, een pareltje!! We hadden afgesproken om te vertrekken om 10u, en uiteindelijk zijn we pas kunnen vertrekken om 14u: van vertraging gesproken!
 
Afgelopen weekend zijn we naar Salvador geweest, wow wat een stad met veel afwisseling! Van de gezellige Pelourinho naar het drukke Barra. De vrijdag zijn we vertrokken met de boot vanuit Ithaparica. Eenmaal aangekomen zijn we gaan eten in het universiteitsrestaurant van Felipe, onze Braziliaanse vriend. Daar hebben we dan ook voor de eerste keer kunnen genieten van het Braziliaanse 'eten per kilo'. Daarna hebben we een hele middag doorgebracht op de luchthaven om onze tickets naar Rio de Janeiro & naar Iguacu te boeken. Ons vele geduld en prijzen vergelijken heeft nut gehad want van 16 tot 24 januari vliegen we naar Rio & naar Iguacu, joepie! Dat wordt een prachtig reisje :-)

De vrijdagavond zijn we geweest naar een feestje op de universiteit van Felipe en het was enorm gezellig! Het decor van de party was in openlucht en er was rijkelijk bier aanwezig, zalig sfeertje.
De zaterdag hebben we de hele middag doorgebracht in de Pelourinho, oh wat ben ik verkocht aan dit stadsdeel. Overal muziek, capoeira, gekleurde huisjes, veel kerken,… Wederom een moeilijk te beschrijven sfeer...
Hierna zijn we dan nog geweest naar een Afro feestje, en het was wederom de max. Zwoele dansen en heerlijke muziek.
Zondag besloten we een ander stadsdeel te gaan verkennen: de Barra! Je kan het gaan voorstellen als een overdruk strand, vele parasolletjes, veel zon en lekker eten. Het werd met andere woorden een heerlijk weekend Salvador, ik kijk al uit naar het volgende...

Tchau amigos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten